קצת עלינו
הזמנות: 052-5522415 || 050-2627377
search3, search, magnifier, lookup, find
יגאל ידין 3, עפולה 
צריך עזרה?
השאר פרטים לנציג שיחזור אלייך:
הודעה: חדש! ניתן לשלם באפליקציות תשלום BIT ו Paybox !
דף הבית >> כתבות >> מהו (DI (Direct Box ?
 

מה הוא DI? ולמה צריך DI

בפי רבים DI =Direct injection ,  Direct Box

 

מארז דיירקט נועדה לבצע שתי משימות:

1. להמיר אות בעל התנגדות גבוהה במוצא פיקאפ של גיטרה / גיטרה בס לאות בעל התנגדות נמוכה.

2. להמיר אות בלתי מאוזן לאות מאוזן.
 

אותות בעל התנגדות גבוהה, כמו אלה היוצאים מגיטרות,  הינם בעלי רגישות גבוהה לרעשים. הרגישות לרעש עולה בפרופורציה לנתון אורך הכבל. ככל שאורכו עולה כך עולה גם הרעש הנלווה אל האות העובר בו. כמובן השפעות של תאורת במה, עמעמים (דימרים)  והשראות מגנטיות של שנאים וגנרטורים. על ידי הורדת ההתנגדות התוצאה הישירה היא הורדת רמות הרעש ביחס לאות. אלא שכאן נפתחת “קופת שרצים קטנה”… אותות בעלי התנגדות נמוכה אינם זורמים היטב בכבלים קואוקסיאליים (גיד יחיד והארקה). חברות הטלפוניה פיתחו כבר לפני מאה שנה לערך את הקו המוליך אות מאוזן (Balanced) מסיבות אלו בדיוק.

 

כיצד פועל אות מאוזן?

 

אות מאוזן (Balanced) פועל ע"י פיצול האות לשני מוליכי אות בכבל בעוצמה שווה כאשר אחד בעל מופע (פאזה) רגיל ואילו השני עובר הפיכת פאזה במוצא האות. כאשר מקור רעש חיצוני מתקיף את הכבל, חלקו מצליח לעבור את הגנת הכבל ונאסף לשני מוליכי האות באופן שווה ובאותו מופע (פאזה). כעת מה יש לנו? שני מוליכי אות, אחד במהופך לשני, כאשר שניהם נושאים את הרעש  במופע זהה!! בשלב זה. כעת לפני סיכום האותות, הופכים את מופע האות המנוגד ומה מקבלים? שני אותות במופע זהה (הגבר של 6 dB) ורעש בפאזה הפוכה!!! בשני מוליכי האות. כעת בסיכום שלהם הרעש מתבטל. גאוני בפשטותו..

 

אגב, כאן ברצוני להתייחס לשגיאה נפוצה השגורה בפי רבים כאשר הם מעוניינים לבקש PL מאוזן (TRS) והם דורשים בעצם PL סטראיופוני… האמת שה- PL הוא אותו PL והוא ישמש לשתי המטרות, אלא שחשוב לי שתדעו ששני המונחים אינם דומים… ב PL מסוג זה אכן יש שלושה קטבים אך כפי שקראתם ממעל, שניים מהם עושים משימה שונה מזו הקשורה במונח “סטריאו”, בו יש שני מוליכי אות שווי זכויות ושווי מופע אך כל אחד מהם מיועד לצד אחר (שמאל וימין) והם בעלי אות שונה במעט ע"פ מה שהוכתב ע"י יוצרי המוסיקה שהחליטו את מי מכלי הנגינה לצדד ימינה, את מי שמאלה ואת מי בשני הצדדים באופן שווה (באמצע).

 

חזרה ל DI..

 

חשוב לזכור שאחת הסיבות למוצא אות חלש במוצא ה DI היא התאמה לרמת מוצא אותות המיקרופונים אשר על הבמה. לרוב, המיקרופון מייצר אות מקולות, גיטרות ותופים ושולח אותם למארזי פיצול משם הם מפוצלים בין מיקסר ניטור במה לבין המיקסר הראשי האחראי על סאונד המופע ב PA. מפצלים אלו נועדו לטפל בעוצמת אותות המגיעים ממקרופונים, ואם נשדר דרכם אות בעוצמת line אנו נגרום להעמסת המעגל ולעיוות. ומכאן חשיבותו של ה DI אשר ממיר הכל לעוצמות מיקרופון ושומר שכל האותות מגיעים באותה רמת עוצמה. הדבר מקנה גמישות רבה על במה כאשר ניתן לחבר הכל באותה רמת עוצמת אות.

 

איזה DI עדיף, אקטיבי או פאסיבי לגיטרה בס? התשובה היא פשוטה… זה תלוי… 

קופסת DI פאסיבי Radial ProDI ​


קופסת DI אקטיבי Radial Pro48 


למעשה השאלה האמיתית היא באיזה סוג גיטרה בס מדובר, אקטיבית או פאסיבית.
כדי לפשט למי שאינו מעוניין להמשיך לקרוא התשובה היא בד"כ לעשות התאמה מנוגדת, כלומר לפאסיבית לבחור DI אקטיבי וההיפך – אך זוהי תשובה חלקית. למי שמעוניין לעשות התאמה טובה יותר… נא להמשיך לקרוא.

 

כדי להבין מה הם האופציות בואו נבין קצת את שורשי ההיסטוריה ומאין צצו להן קופסאות דיירקט.
כאמור ישנן שתי סוגים של גיטרות בס, אקטיבית ופאסיבית. מהראשונות בדגמי הבס לדוגמא Fender Precision  היתה פאסיבית ועדיין הינה כזאת דהיום. יש לה פיקאפים מגנטיים המפיקים את הצליל. כאשר המיתרים נעים אל ומחוץ לשדה המגנטי של הפיקאפ מופק זרם AC (חילופין – באנגלית Alternate Current) חלש. ככל שאר הגיטרות הפאסיביות. הזרם המופק “נוסע” באמצעות כבל אל המגבר אשר מגביר את המתח לרמה המספיקה להניע התקן מגנטי נוסף המתקרא בפי העם – רמקול..

 

במשך שנים זה עבד היטב… עד אשר להקות כמו הביטלס פשוט סיבכו את כל העניין :)
הבעיה היתה שכמות המעריצים שגדשו את האולמות הגדולים יותר ויותר גרמו לכך שמגבר הבס לא יכל לייצר מספיק דחיפה כדי להתגבר על רעש הצעקות.
הפתרון: שליחת אות הבס ישירות אל מערכת ההגברה הראשית ובנקודה זו נדרשו קופסאות ה Direct .

בתחילה היו אלא מארזים מיוצרים ביד שנועדו לאפשר פיצול הסיגנל שרובו ילך אל מערכת ההגברה שנמצאת במרחק של עד 30 מטרים וחלקו האחר אל מגבר הבס שישמש את הנגן כדי שישמע את עצמו. ככל שמערכות ההגברה התפתחו כך גם מיקומי ההופעות וכיום זה כבר פארקים ומגרשי כדורגל עצומים,
כך שהאות צריך לנוע כ- 100 מטרים ולהתפצל למוניטורים , PA, ולעיתים שידור או הקלטה או גם וגם שמבוצעים בניידות היושבות מרחק רב יותר.

 

נגני הבס הלינו על כך שכאשר חוברו ל DI הצליל שלהם השתנה, הוא כבר לא היה מלא, ברור, שמן כפי שהיו רגילים.
הדבר אינו מהווה הפתעה מאחר ומעט מאוד מעוצמת האות שהופק במקור נותר לאחר כל הפיצולים והמרחק הרב שנע על גבי הכבלים.
תופעה זו קרויה תופעת העמסת יתר (Loading).

הפתרון הינו בדמות הצבת buffer כלומר מגבר קטן בתוך ה- DI כך שהאות לא יסבול מאובדן איכויותיו לאורך הכבל. וכך למעשה נולד ה-DI האקטיבי והבעיה באה על פתרונה למשך מספר שנים. עד שיום אחד קם יצרן שהחליט להגביר את מוצא גיטרת הבס ע"י הצבת קדם מגבר בגיטרת הבס עם סוללת 9 וולט  כך שבמוצא הגיטרה כבר היה הרבה מאוד כוח ולאחר מכן יצאו דגמים עם שתי סוללות ובעצם 18V שמניעים מגבר במוצא הגיטרה…
ואז שוב תופעה בעייתית שמעמיסה על ה….-DI ועכשיו הוא נכנס לרוויה ויוצר עיוות (Distortion). והצליל של הבס שוב חסר בהירות, בוצי וללא פאנץ’.

הפתרון היה פשוט… לשלוף את ה-DI הפאסיבי הותיק מהמדף וכך בא לציון גואל.

ה-DI האקטיבי בתחילה היה מונע סוללה אך העניין היווה חיסרון כאשר הסוללה היתה נגמרת תוך כדי הופעה. כפתרון, היצרנים החלו לעשות שימוש במתח פאנטום על מנת להפעיל את מעגל הקדם-מגבר שב-DI. פאנטום הינו מתח חשמלי של עד 48 וולט שמסופק ע"י הקונסולה בד"כ, פטנט שהומצא ע"י מר ניומן (Neumann – כן, כן ההוא מהמיקרופונים), שהיה זקוק למתח חשמלי בעל זרם נמוך, על מנת לגרום לקונדנסרים שלו לעבוד.

העניין הוא שפאנטום מעולם לא נועד לספק מקור כוח להניע קדם-מגברים והוא בעל זרם חלש שמתבטא בתקורה (headroom) לא גבוהה. תנסו לדמיין נגינה עם גיטרה בס על מגבר גיטרה מיניאטורי.. מה שתקבלו הוא עיוות אחד גדול למעשה. מארזי DI עובדים אותו הדבר. ללא תקורה הם מעוותים. אז אם נחבר בס אקטיבית ל DI אקטיבי העובד על מתח פאנטום נקבל תוצאה זהה של עיוות. לכן DI אקטיבי מונע מתח פאנטום עדיין יעדיף גיטרה פאסיבית שלא תעמיס על קדם המגבר שלו.

 

חשוב לזכור שממש כמו בקדם מגברים באולפן, קונסולות מיקסים ומגברי בס, איכויות הצליל נקבעות ע"י תכנון המעגלים ושימוש בחלקים איכותיים.
אותם כללים גם  ב DI - מכשיר DI איכותי יתרום לאיכויות צליל משובחות, ואין לקחת אותו כמובן מאליו. DI זול ופשוט יניב תוצאה שוות ערך בצליל. אז מי שחשוב לו לשמר את איכויות הצליל של אותו מקור שהוא מחבר אל ה- DI עדיף לו לבחור נכון את ה DI מבחינת המהות שלו – אקטיבי, פאסיבי – וכמובן בחירה של מוצר איכותי.

מחפשים DI איכותי? בקרו בקטוגריית קופסאות ה DI שלנו באתר אסקול אנו בטוחים שתמצאו את מבוקשכם!

קופסאות Direct Box באסקול


+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...
 

שעות פעילות ויצירת קשר עמנו:

סניף ראשי - עפולה
רחוב יגאל ידין 3 , עפולה

מכירות ושירות:
052-5522415

052-2988556
050-2627377

04-8862887
ניתן לקבל שירות גם בWhatsapp:
052-5522415

דוא''ל: info@askol.co.il

שעות פעילות:
ימים א׳ - ה׳ : 9:30-19:00

ימי שישי וערבי חג: 9:30-14:30

הרשם לעדכונים:
הצטרף
קבל עדכונים על חדשות בתחום ומבצעים
מכבדים את כל כרטיסי האשראי
כולל כרטיסי דיינרס, אמריקן אקספרס ו PayPal
כל המחירים באתר כוללים מע׳׳מ Z
לפני כל הזמנה אנו ממליצים לקרוא את התקנון